Hölkkäraportti

Markus kertoi muutamia viikkoja sitten miten hän muutti treeniään 50km ultramaratontreeniblokin jälkeen. Olin itsekin mukana tuolla lenkillä – saatan jopa olla syypää siihen, että Markus lähti treenaamaan siihen. Itselläni juoksukausi jatkui vielä hetken tuon lenkin jälkeen. 

Kävin 22.10. juoksemassa 24 km pituisen matkan Helsinki City Trail -nimisessä tapahtumassa. Alunperin tapahtuman piti olla vaimoni kanssa tehtävä pidempi yhteislenkki, mutta hänen jouduttua perumaan osallistumisensa tapahtumaan kääntyi leppoinen pariskuntalenkki päässäni lähdön jälkeen kilpailuksi. Alun himmailun sekä pohtimisen jälkeen päätin, että “vitut himmaillaan, tää on kisa nyt” – ja sitten mentiin. 

Reitti oli mielekäs yhdistelmä pururataa, polkua, juurakkoa, kalliota sekä asfalttia. Teknisesti kokonaisuus ei ollut kovin vaativa, vaikka muutamia pätkiä oli, joissa joutui oikeasti keskittymään ettei halkaise päätänsä kompastuessaan juurakkoon tai liukastuessaan jyrkästä kohdasta kalliota alas. 

Kisa meni hyvin ja tein kauden kovimman “lyhyen” matkan tulokseni (2:26:16) ja olin muutenkin suoritukseeni todella tyytyväinen. Alun kankeuden jälkeen, johon kuului kaiken näköistä kipuilua ja jäykkyyttä erinäisissä osissa kehoa, lähti juoksu todellakin lentoon (vaikka omalla kohdallani puhutaan melkoisen maltillisista vauhdeista) ja askel oli yllättävän kevyttä. Jopa siinä määrin että hämmästyin itsekkin juoksun rentoutta. En ole aiemmin kisatilanteessa kokenut moista ja täytyy sanoa sen olleen äärimmäisen miellyttävää. Vieläkin paremmaksi kokemuksen tekee se, etten ollut suunnitellut – saati toteuttanut – minkäänlaista kevennystä, vaan olin paukuttanut edelliset pari viikkoa isosti kilsoja ja tehnyt intensiteetiltään kovempia treenejä kuin pitkiin aikoihin. Näillä perustein oletus suorituskyvystä oli aivan jotain muuta kuin “paras juoksu kaudessa”.

Kuvassa näkyy, kuinka ensimmäinen pätkä meni “haistellessa”, jonka jälkeen pääsin kunnolla vauhtiin. Pääsin jopa muutamien kilpailijoiden ohi!

Kisareitin osuusajat

Kyllähän tossa kuvassa on selvästi näkyvissä kova suorituskyky. Pyydän huomioimaan, että kun puhun suorituskyvystä tai muusta vastaavasta, vertaan sitä aina itseeni, ellen mainitse muuta. En ole oikeasti kilpaurheilija ja teen tätä itselleni, joten muiden suorituksiin vertaaminen ei olisi mielekästä. Sellaisella ajattelulla voisi nopeasti tulla fiilis oman suorituksen huonoudesta, kun kerran muut ovat olleet parempia. Tällöin oman suorituksen parannus verrattuna omiin edellisiin voi jäädä taka-alalle. Ei myöskään ole aina kyse suorituskyvystä: Mulla oli ihan saatanan hauskaa koko matkan ajan ja juoksu tuntui paremmalta kuin ikinä – mitä väliä sillä olisi kellekkään ollut jos aika olisi ollut huonompi tai parempi tai mitä ikinä? Nauttikaa ihmiset siitä matkasta! Meinaa painua taas filosofian puolelle, joten siirrytään eteenpäin.

Mitäs nyt sitten?

Nyt kun on juoksukausi taputeltu niin pikkusen siirretään enemmän voimavaroja salihommien puolelle, koska haluan tehdä enemmän salitreeniä. Oon nyt kisan jälkeen nostanut salifrekvenssin 4x/vk (plus muutamia kehonpaino/muita lisäharjoituksia kun tuntuu hyvältä) ja pyrin pikkusen vaihtamaan juoksusta muihin cardiomuotoihin joista eniten kiinnostelee tällä hetkellä uinti. Omaan myös kiinnostusta erilaisiin kuntosalilla oleviin cardiolaitteisiin, joten varmastikkin tulee testailtua erilaisia härpäkkeitä siellä suunnalla. Ajatuksena on pitää tätä “ylimenokautta” voimassa ainakin tammikuun loppuun asti.

Salitreenin frekvenssin lisääminen on tarkoituksenmukaista myös toisen tavoitteeni kannalta: lihaskasvu. Oon ollut 99 päivää keskimäärin maltillisilla plussakaloreilla ja tarkoitukseni on tällä “ylimenokaudella” kasvattaa mahdollisimman paljon lihaa tähän tikkurunkoon. Lihaskasvun tavoitteleminen on aina jäänyt vähän muiden tavoitteiden jalkoihin, mutta nyt siihen löytyi mitä parhain ajankohta; juoksutapahtumat ovat tauolla aina toukokuun alkuun, jolloin päästään taas nauttimaan Lapinjärven parhaasta polkujuoksutapahtumasta ja mahtavista maisemista kun 13.5.2023 starttaa SisuXtrail! Itse olen ilmoittautunut sinne 48km ultramatkalle. Tapahtuman on tarkoituksena toimia pienenä kuntotestinä myöhemmin vuoden aikana starttaavaan hieman pidempään polkujuoksutapahtumaan.

Eli treenaaminen jatkuu.

Alla vielä äärimmäisen mahtava sertifikaatti, jonka sain Helsinki City Trailiin osallistumisesta.

Sertifikaatti ja virallinen aika